Søgeordsanalyse
Enhver effektiv digital markedsførings- og søgeordsstrategi består af et fundament, der identificerer de rette søgeord. For at kunne finde de mest velegnede søgeord skal der foretages en søgeordsplanlægning og en søgeordsoptimering gennem en søgeordsanalyse. Hertil bruges et søgeordsværktøj/søgeordsanalyseværktøj. Søgeordsanalyse og søgeordsoptimering er også kendt som SEO.
Der er oftest tale om søgeordsplanlægning og søgeordsannoncer på Google, idet brugeren oftest foretager søgning og søgeforespørgsler i netop Google. I den forstand handler det om søgemaskineoptimering, og der kunne godt være tale om andre søgemaskiner, om end langt de fleste sigter mod Google, der er den dominerende søgeplatform. Google Analytics hjælper i processen, hvorfor søgeordene ofte benævnes som Google Analytics søgeord. I dag anvendes der ofte såkaldte ”longtail søgeord”, og der er i den forstand tale om et sætningsmatchet søgeord.